Rozměry by měly být vyraženy vždy na plášti. Hledejte ETRTO rozměr. Pokud nevíte jak vypadá, tak čtěte níže.
Rozměr pro jeden stejný plášť může být uveden ve více formátech např: 28x1,40, 700x35c, 37-622.
28 x 1,40 | - jedná se o rozměr v palcích |
- pro přesný výběr pláště není nejvhodnější | |
- je používan nejčastěji u většiny plášťů s vyjímkou silničních | |
- 28 palců určuje vnější průměr v nafoukaném stavu | |
- 1,40 palce je vnější šířka pláště v nafoukaném stavu | |
700 x 35c | - jedná se o rozměr v milimetrech, nejčastěji zvané jako francouzské označení |
- pro přesný výběr pláště není nejvhodnější | |
- je používan nejčastěji u silničních plášťů | |
- 700 mm je vnější průměr pláště v nafoukaném stavu | |
- 35c je vnější šířka pláště v nafoukaném stavu, c může být v širším provedení 2 mm, celková šířka je tedy 37 mm. U užších silničních plášťů je např. 25c pouze 25mm | |
37 - 622 | - jedná se o rozměr v milimetrech, nejčastěji zvané jako metrické či ETRTO označení |
- pro přesný výběr pláště je nejvhodnější, doporučujeme používat pro správný a bezchybný výběr | |
- je používan u většiny plášťů | |
- 37 mm je vnější šířka pláště v nafoukaném stavu | |
- 622 mm je vnitřní průměr pláště od patky k patce - duležítý rozměr | |
Upozornění - Pokud byste měřili šířku pláště fyzicky, může se stát, že naměřená šířka nebude úplně přesně odpovídat označení.
Protože existuje více rozměrů s jiným vnitřním průměrem. Např. 28 palcový plášť může být s vnitřním průměrem 622 mm nebo 635 mm. Proto je dobré sledovat ETRTO rozměr, jinak Vám plášť nemusi sednout do patek.
Přehledná tabulka jakou šířku můžete použít pro konkrétní šířku ráfku najdete níže. Jedná se o informativní doporučení, které bylo převzato od DT Swiss (upozorňujeme, že jiný výrobce může mít odlišné doporučení pro vlastní produkt).
Rozměr ráfku najdete nejčasteji přímo na ráfku např 622-19 (622 mm je vnitřní průměr od patky k patce, 19 mm je vnitřní šířka ráfku).
Počítejte s rezervou mezi pláštěm a kostrou zadní stavby rámu či přední vidlicí. Při menším rozcentrování kola by jste nemuseli dojet :).
Označení šířky pláště je velmi nejednotné. Pláště se stejným číselným označením mohou mít skutečnou šířku odlišnou. Dále také závisí na vnitřní šířce ráfku – čím širší ráfek, tím širší reálná šířka pláště.