Horské kolo Kona Mahuna 2023 s pohonem Shimano Deore 1x11, hliníkovým rámem, vzduchovou vidlicí RockShox Judy Silver TK Solo Air a koly o průměru 29 palců.
Z důvodu nedostatku komponentů na trhu je kolo dodáváno s brzdami Shimano nebo Alhonga, kazetou Shimano nebo Sunrace.
Výhodou kotoučové brzd je větší brzdný výkon a minimální vliv na funkci za téměř jakéhokoliv počasí. Nevýhodou je trochu vyšší hmotnost a vyšší pořizovací náklady brzd.
Na horská kola s 27,5 a 29 palcovými koly jsou v podstatě nezbytností. Je zde důležitý patřičný brzdný výkon za jakýchkoliv podmínek v kombinaci s většími koly.
Tento materiál patřil na dlouhou dobu k nejčastěji používaným, neboť poskytl jízdním kolům snížení hmotnosti (je třikrát lehčí než ocel) a umožňuje postavit rámy i poměrně levně. Sám hliník je velmi měkký, proto se musí zpracovávat do slitin, aby se dal použít pro výrobu rámu jízdního kola. U kol kol používají hliníkové trubky s větším průměrem, čímž se získá celková pevnost při zachování nízké hmotnosti.
Dnes je opět trend se navracet ke slitinám hliníku i u dražších modelů kol, kdy se používá technologie dvojitého nebo trojitého zeslabovaní profilu. Kromě rámů horských kol jej najdete také u většiny rámů trekkingových nebo krosových kol.
Jezdíte pravidelně, více sportovně a občas jedete i amatérský závod? Sáhněte po sportovním modelu. Získáte horské kolo s lehkým rámem a kvalitnějšími komponenty a jeho geometrie umožní položenější posed pro lepší výkon.
Jde o konstrukčně složitější typ vidlice. Pružení vidlice zajišťuje vzduch. Vidlice se nafukuje speciální pumpičkou na vidlice na požadovaný tlak. Tlak ve vidlice se nastavuje s přihlédnutím na váku jezdce, styl jízdy, typ terénu a osobní preference jezdce. Provádět úpravy lze tak poměrně jednoduše, bez servisních zásahů. Správně nastavená vidlice poklesne když nasednete na kolo přibližně o 20-25 procent zdvihu (tzv. SAG). Dalším důležitým nastavením je nastavení odskoku, tedy aby vidlice adekvátní rychlostí zpracovávala nerovnosti terénu.
Při výběru vidlice se vám také může hodit funkce lock-out, tedy uzamykání. Tu využijete na rovných asfaltových silnicích, kde nechcete ztrácet energii propružováním vidlice.
Horská kola
Horská kola jsou určena pro jízdu mimo zpevněné komunikace (polní a lesní cesty, náročný terén apod.). Horská kola jsou navržena tak, aby poskytla jezdci lepší kontrolu a ovladatelnost a aby byla odolnější při jízdě v náročném terénu. Má menší, robusnější rám a výše položený střed, který umožňuje lepší průchodnost terénem. Pláště jsou široké, aby lépe tlumily nárazy a měly větší přilnavost na rozbitém a kluzkém podkladu. Široký rozsah převodů (21 a více) umožňuje jízdu téměř v jakémkoliv terénu. Většina horských kol bývá vybavena odpruženými systémy (přední odpružená vidlice nebo přední a zadní odpružení), které lépe pohlcují nárazy a vibrace způsobené terénem. V současné době se horská kola vyrábějí ve velikostech 26, 27,5 a 29 palců.Horská kola nejsou příliš vhodné pro delší jízdu na zpevněných komunikacích (vyšší hmotnost, pláště s velkým valivým odporem, vzpřímenější, aerodynamicky méně vhodný posez).
Kola 27,5 a 29 palců Kromě dříve klasických 26 palcových kol výrobci přicházejí s modely s 27,5 palcovými koly a s 29 palcovými koly. Na straně 27,5 a 29 palcových kol je výhoda lepších jízdních vlastností.
Kola 27,5 palců jsou lépe ovladatelná, mají rychlejší akcelraci., naproti tomu 29 palcová kola lépe překonávají překážky, snáze udržují rychlost a na asfaltu se blíží krosovým kolům. V delších výjezdech pak díky trakci lépe stoupají. Mylné jsou pak názory, že 29 palcová kola jsou převážně určena pro vysoké jezdce. Naopak se s úspěchem prosazují i v menších rámových velikostech a také v dámském provedení. Jejich geometrie je přizpůsobena větším kolům, nabízí kratší rozvor pro lepší ovladatelnost i střed šlapání posunutý dolů, takže posed není o mnoho vyšší, nežli na klasických 27,5 kolech.
Současný trend je, že kola 26" dominují u kol pro technické disciplíny jako je sjezd a freeride, kde je vyžadována lepší ovladatelnost. 27,5 a 29 palcová horská kola naopak začínají převažovat ve všech ostatních kategoriích.
Společnost Kona Bikes byla založena v roce 1988 v kanadském městě Vancouver. Zakladatelé a majitelé jsou Dan Gerhard a Jacob Heilbron. Prvními koly, která pod značkou Kona vznikla byly zakázkově vyráběné ocelové hardtaily, které se již tehdy těšily obrovské popularitě. Kona je první značkou kol, která začala vyrábět slopingové rámy s progresivní geometrií, což přineslo další vlnu popularity. Sídlo kanadského vedení se nachází nedaleko legendární bike lokality North Shore u kanadského města Vancouver, díky čemuž jsou prototypy testovány přímo v nejnáročnějším terénu. Díky unikátní poloze a častému testování v extrémních podmínkách vyvíjela Kona od roku 1998 freeride speciály, které jsou dodnes známy jako kola, které se nebojí tvrdého a technického terénu.
Kona má v portfoliu nejen freeride kola, ale kompletní ucelenou řadu elektro kol, silniční kola, cyklokrosová kola, kola vhodná do městského provozu a kompletní lineup horských kol.
Kola Kona jsou vyráběna z různých materiálů, počínaje karbonem, titanem, hliníkem a konče klasickou ocelí. Kona se v současné době prodává ve více jak 60 ti zemích po celém světě.
Mezi hlavní světové hvězdy, které v minulosti jezdili za značku Kona, můžeme jmenovat Ryder Hesjedal (2012 vítěz Giro D’Italia), Steve Peat (Mistr Světa ve sjezdu) Greg Minnaar , Fabien Barel (2004-2005 Mistr Světa ve sjezdu) a Tracy Moseley. Dále se Kona může pochlubit více jak 200 tituly Mistrů Světa a Mistrů národních šampionátů.
Technické specifikace se mohou změnit bez výslovného upozornění. Obrázky mají pouze informativní charakter a mohou být ilustrativní. Běžná cena znamená výrobcem/dodavatelem doporučené koncové ceny.